Як правильно будувати мова, у чому труднощі у більшості з нас? Тема і рема — ось де проблема!

Коли ви останній раз питали себе, логічна ваша мова? Дійсно пов’язані між собою пропозиції, які ви пишіть або говорите?

Проблема зв’язності тексту – мабуть, найбільша з проблем, існуючих при написанні твору або усному висловлюванні своїх думок. На перший план питання зв’язності мовлення висунутий тому, що він часто не усвідомлюється людиною.

Види зв’язку речень

В російській мові існує два види зв’язку речень у тексті: послідовний і паралельний.

Останній, найчастіше, використовується при описах чого-небудь, наприклад, природи. Приклади паралельного виду зв’язку речень у тексті можна у великій кількості знайти в творах Пришвіна, Паустовського, Біанкі. У таких текстах кілька пропозицій логічно пов’язані з першим, в якому і міститься основна думка, наступні ж фрази лише розкривають її, висвітлюють її з різних точок зору.

Послідовним видом зв’язку речень, що ми набагато частіше, ніж паралельним, користуємося в повсякденному житті. В тому числі, освоєння даного виду важливо при написанні творів-міркувань для здачі ЄДІ. Важливо відзначити, що якщо вирішити проблему зв’язності тексту, то тут же на задній план відсуваються і дві інші, актуальні для школяра завдання: проблема обсягу творів і наявність в ньому смислових повторів.

Читайте також:  До чого сниться кільце на пальці: обручку з діамантом? Основні тлумачення різних сонників — до чого сниться кільце на пальці

Головні помилки

Не завжди помилкою є недостатня кількість слів в роботі, часто вчителі стикаються з величезними творами. Зазвичай проблемою такого матеріалу є наявність мовленнєвих помилок, в першу чергу, повторів, а також відсутність зв’язності і логіки побудови тексту: учень начебто «перестрибує» від думки до думки, повертаючись то до однієї, то до іншої, повторюючись, переписуючи вже сказане новими словами.

Давайте розглянемо приклад з життя. Зверніть увагу на те, як ми ходимо. Кожен наш новий крок будується на підставі попереднього. Ми ступаємо, пробуємо грунт і, якщо вона небезпечна, ми не будемо продовжувати шлях.

Таким чином, виходить схема нашої ходьби: крок – опора або освоєння нової території – новий крок. Не спираючись на минулий досвід, неможливо побудувати нічого нового. Цей закон доведений історією, згадаймо хоча б футуристів, які бажали «скинути Пушкіна з корабля сучасності», а, все-таки, що спиралися на його поезію. Тільки освоївши попереднє, можна робити новий крок.

Читайте також:  До чого сниться подруга, несподівана зустріч з подругою або розмову з нею? Основні тлумачення різних сонників — до чого сниться подруга

Абсолютно той же закон працює і при побудові промови, письмовій або усній. Пропозиції не повинні просто стояти поруч, між ними обов’язково повинен бути зв’язок: не лише стилістична, але і логічна.

Що таке тема, що таке рема?

У лінгвістиці існує своя термінологія, якщо звернемося до неї, то стане очевидним, що старий крок називається «темою», а новий – «ремой». Так, у кожному реченні міститься основа або опора думки – його тема і в кожному реченні також є нове – рема. Саме вона визначає зміст наступного кроку або пропозиції.

У новій фразі рема попереднього речення перетвориться в тему, під що-то вже звучала, освоєне, і знову буде додана вже нова рема, в якій пролунає думка, розгорнута згодом. Звернемо увагу, що рема – це найважливіша частина пропозиції саме тому, що в ній міститься нова для читача або слухача інформація (пам’ятаємо, що основна функція мови – комунікативна).

Краще всього, якщо рема буде поставлена вами в самий кінець фрази: на нього звертається найбільше уваги. Так, подивіться на будь-який вірш, найбільше кидаються в очі останні слова поетичної рядки, в тому числі тому, що вони римуються. Розберіть вірш і ви побачите, що саме в цих словах містяться реми.

Читайте також:  До чого сниться ліжко, лежати на ліжку, прибирати постіль. Основні тлумачення різних сонників — до чого сниться ліжко

Згадайте ще раз про кроки: ми завжди думаємо, куди ставити ногу далі. Так само поступово ми просуваємося по створюваному нами тексту. Спробуйте навчитися ставити питання-прогноз. Відповідаючи на нього, ви точно будете знати, що вимагає логіка в наступному реченні. Якщо ви, наприклад, написали, що комусь з героїв прийшов лист, здається зрозумілим, що далі ви розповісте, від кого цей лист і що в ньому містилося.

Пам’ятайте про те, що кожна дія має бути усвідомленим, це стосується і нашої мови. Слідкуйте за тим, щоб вона була плавною, пов’язаної, щоб одне речення логічно переходило в інше. Звертайте увагу на теми і реми своїх висловлювань, і тоді вам вдасться позбавитися від основної проблеми мови.